سواد رسانه

نوعی تکنیک عملی و مهارت بسیار ویژه است که در عصر حاضر یکی از مهمترین آموزش‌ها در جهان تلقی می‌شود. سواد رسانه ای به فرد این توانایی را می‌دهد که تحلیل مناسبی از مطالب منتشر شده در انواع شبکه‌های رسانه ای را داشته باشد.

سواد رسانه

نوعی تکنیک عملی و مهارت بسیار ویژه است که در عصر حاضر یکی از مهمترین آموزش‌ها در جهان تلقی می‌شود. سواد رسانه ای به فرد این توانایی را می‌دهد که تحلیل مناسبی از مطالب منتشر شده در انواع شبکه‌های رسانه ای را داشته باشد.


تاثیر سواد رسانه ای
سواد رسانه ای مانند نوعی تغذیه است. کسی که مهارت خوبی در تحلیل رسانه کسب کرده، می‌تواند نوع تغذیه دریافتی و رژیم خود را انتخاب کند. در واقع همه اطلاعات و اخباری که امروزه از طریق موبایل، تلویزیون و شبکه‌های جهانی به فکر و ذهن مردم تزریق می‌شود، ترکیبی از انواع تغذیه‌هایی است که برای همه مناسب نیست.

۵ مطلب در فروردين ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

حباب فیلتر

 

در حقیقت نوعی انزوای فکری است و زمانی رخ می دهد که وب سایت ها یا رسانه های اجتماعی از الگوریتم هایی استفاده کنند که اطلاعات مورد پسند کاربران بدوی ارائه دهند.

حباب فیلتر برای اولین بار توسط الی پاریوز فعال اینترنت در کتاب حباب فیلتر ،انچه اینترنت از شما پنهان می کند و در سال 2011مطرح شد.کارشناسان و پژوهشگران بسیار معتقدند که رسانه های مبتنی بر اینترنت منجر به اثر حباب فیلتر شده اند.

  • sedighe aslani
  • ۰
  • ۰

3 تیتراز 5 روزنامه

روزنامه اقتصادی آسیا              1402/01/26

 

فروش قسطی و لیزینگی خودرو

مهار تورم

 

کیومرث پور احمد خود کشی کرد.

 

روزنامه آفتاب                            1402/01/26

 

الزامات ترمیم کابینه

بدرود اصولگرای واقعی و شریف (دکتر عماد افروغ)

در راهپیمائی با شکوه روز گذشته تاکید شد : قدس در آستانه پیروزی

 

روزنامه اعتماد                           1402/01/26

 

نرخ بیکاری رکورد سه ساله را شکست

سردار رادان :طرح مقابله با بی حجابی از امروز اجرا می شود

بازار آزاد ارز واقعیتی است که بر زندگی مردم تاثیر دارد

 

روزنامه صبح ایران دنیای اقتصاد                             1402/01/26

 

تورم در تور سیاست پولی

مهمان ناخوانده جاده چالوس

تهدید قیمتی بورس تهران

 

روزنامه صبح ایران شهروند                                      1402/01/26

 

اهدای خون در وضعیت قرمز

جعل ناشیانه تقلب کودکانه

از سیل 98 درس گرفتیم

 

 

  • sedighe aslani
  • ۰
  • ۰

اتاق پژواک خبری است که در رسانه و شبکه مجازی است.که واقعیتی ندارد.این تئوری نقش پر رنگی دارد .اتاق پژواک رسانه ای اتاقی است که از نظر صوتی عایق است و صدای بیرون وارد نمی شود.اتاق پژواک در شبکه های اجتماعی برای مثبت اندیشی میان کاربران توسعه یافته و نوعی حباب در آنها شکل گرفته ولی با گذشت زمان تبدیل به خبر جعلی می شود که باعث نگرانی می شود.

 

  • sedighe aslani
  • ۰
  • ۰

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

مقدمه

کارکرد اصلی رسانه ها ،متقاعد سازی و اقناع است.در عین حال دشواری اقناع و تاثیر گذاری بر دیگران،بر کسی پوشیده نیست.

متقاعد سازی و اقناع مخاطبان ، از اهداف اساسی هر رسانه ای است . همه ی رسانه ها درصددند تا محتوایی خاص را با روشی جذاب به مخاطب خود ارائه دهند و توجه او را به خود جلب نمایند.

گفتمان از جمله مفاهیم کلیدی است که در شکل دادن به تفکر فلسفی ،اجتماعی و سیاسی مغرب زمین در نیمه ی دوم قرن بیستم ،نقش بسزایی داشته است.

پیشینه

متقاعد سازی یا اقناع فرایندی است که از خلال آن می کوشیم تا نگرش دیگران را تغییر دهیم و به تعبیر ساده تر کوشش برای تغییر نگرش است. 

 

گرچه تغییر نگرش دغدغه ی بسیاری از افراد است اما تاکنون پژوهشی که به بررسی کلی اصول و روش های اقناع و تغییر نگرش پرداخته باشد ،یافت نشد.

یافته ها : اصول و روش های اقناع

اصول اقناع: 1.اصل زمینه یابی با توجه به گفتمان رایج

گفتمان بازنمایی نوع خاصی از معرفت درباره ی یک موضوع است که به آن موضوع جهت می دهد.گفتمان واقعیت را بازنمایی میکند و معرفت افراد را در مورد موضوعی بازنمایی میکند و قدرتی دارد که افراد را به انجام کاری وادار میکند.

2.اصل بی طرفی

برای اقناع مخاطب ،رسانه ها نیاز است که از ارائه جانب دارانه ی اطلاعات بپرهیزند.یکی از راهکارها برای محقق ساختن اصل مذکور این است که اطلاعات ، دو سویه به مخاطب عرضه شود.

3.اصل تدریج

بنا به این اصل ،تغییر باید کم کم و آهسته و مرحله به مرحله انجام گیرد.تغییرات ناگهانی به ندرت امکان پذیرند و در صورت ایجاد ، از ثبات برخوردار نیستند.

4.اصل همگامی

برای اقناع، باید با مخاطب همگام و همراه شد.همگام شدن به معنی پذیرفتن عقاید مخاطب نیست بلکه به معنی پیدا کردن نقاط مشترک با او است و هر چه این مشترکات بیشتر باشد و توجه به آنها بیشتر باشد موفقیت در تاثیر گذاری بیشتر خواهد بود.

روش های اقناع متناظر با ابعاد وجودی انسان

1.انسان موجودی عقلانی است.

.روش استدلالی

.روش مقایسه ای 

.روش تمثیلی و تشبیهی

.روش سوالی

2.انسان موجودی عاطفی است.

.روش طنز

.روش شکوه

3.انسان موجودی اخلاقی است 

.روش تقدیس

روش استفاده از اسطوره ها

روش های جلوگیری از اشاعه نگرش منفی

.روش تقبیح 

.روش جدلی یا مجادله 

نیتجه گیری

با امعان نظر به یافته های پژوهش ،برقراری ارتباط اقناعی موثر با مخاطبان در گرو توجه به دو نوع گفتمان غالب است:

1.گفتمانی که در حوزه اجتماعی ،متجلی گشته است.

2.گفتمانی که در حوزه فردی ،نمود پیدا کرده است.گفتمان دوم تا حدودی متاثر از گفتمان نوع اول است.رسانه ها برای اقناع مخاطبان خود با طیف وسیعی از روش ها که در این پژوهش به برخی از آنها اشاره شد،مواجه خواهند بود.

منابع

قرآن کریم ،ترجمه ناصر مکارم شیرازی،نرم افزار جامع التفاسیر

اسلامی ندشن،محمدعلی(1369).داستان داستان ها و....

پایان

 

 

 

  • sedighe aslani
  • ۰
  • ۰

توییتر چگونه شروع کرد؟

 

توییتر (Twitter) یکی از شبکه های اجتماعی می باشد که این روزها اکثر کاربران در دنیا از طریق آن با پیام های کوتاه، به گفتگو با یکدیگر می پردازند.

 

در حقیقت می توان گفت که توییتر یک شبکه اجتماعی متن محور می باشد که مخاطبان خاص خود را در جهان دارد.

 

گرچه این شبکه در بعضی کشورها فیلتر می باشد، اما نکته ای که باید به ان اشاره کرد این است که توییتر منبع اصلی اکثر اخبارهایی می باشد که در ایسنتاگرام، فیس بوک، تلگرام و ... انتشار داده می شود.

 

یعنی وقتی اکثر پیام های شبکه های دیگر را پیگیری کنید متوجه می شوید که اولین بار خبر آن در شبکه توییتر انتشار داده شده است. بنابراین در نهایت می توان گفت که توییتر اکثر اوقات محتواهای دست اول دارد.

 

در ادامه چند نکته در رابطه با این شبکه اجتماعی گفته می شود:

 

 به هر نوشته‌ای که در این شبکه انتشار داده می شود یک توییت گفته می‌شود.

 پیش‌فرض این شبکه چنین است که تمام کاربران و حتی کسانی که در این شبکه اکانت ندارند توانایی مشاهده کردن توییت شما را دارند.

 می توانید با تغییر تنظیمات، اکانت توییتر را از حالت عمومی به حالت خصوصی تغییر دهید. 

 توییتر قبل از فیلترشدن جزو 5 سایت محبوب در ایران محسوب می‌شد.

  • sedighe aslani